DEFINISI KEPINTARAN BUATAN (AI)
KEPINTARAN BUATAN atau ringkasnya AI (Artificial Intelligence) adalah merupakan gabungan sains dan kejuruteraan yang terdiri dari pelbagai displin atau cabang pengajian seperti sains komputer, psikologo, linguistik, matematik, kejuruteraam dan biologi. Tujuan utama mengwujudkan AI ialah untuk membangunkan sistem komputer yang boleh berfikir, mendengar, melihat, berjalan, menyentuh dan merasa. Ringkasnya AI adalah satu usaha untuk memindahkan ciri-ciri pemikiran manusia kedalam bentuk mesin. Mesin memainkan peranannya sebagai 'ahli pemikir' iaitu mampu menaakul, belajar dan menyelesaikan masalah.
SEJARAH UMUM TENTANG KEPINTARAN BUATAN
John McCarthy, ahli akademik dari MIT dipercayai orang yang mula-mula menggunakan istilah AI ini iaitu pada tahun 1956. Beliau juga merupakan orang yang bertanggungjawab membangunkan bahasa pengatucaraan kepintaran buatan iaitu LISP. Beberapa sarjana yang turut menjadi pelopor dalam bidang AI ini ialah Frank Rosenblatt dari Cornell University, Allen Newell dari Carnegie Mellon University, Edward Feigenbaum dari Stanford Univerity dan Alan Turing dari Manchester. Siri ujian tentang kepintaran buatan yang paling terkenal telah dilakukan oleh Alan Turing pada tahun 1950. Siri ini dikenali sebagai Turing Test. Alan Turing merupakan seorang Inggeris yang pakar dalam bidang matematik. Ujian tersebut adalah sebagai cadangan untuk menguji samada mesin boleh berfikir atau tidak.
CIRI-CIRI LAKUAN PINTAR
Sesuatu mesin atau komputer yang telah diprogramkan hanya akan dikatakan sebagai pintar jika memaparkan atau boleh berfungsi seperti :
[list]
[*]Pantar memberi tindakbalas atau jawapan balas dan seterusnya berjaya mencipta satu
situasi baru
[*]Mengecam dan mengenalpasti elemen-elemen panting dalam sesuatu situasi
[*]Kreatif dan berimaginasi
[*]Boleh mancapai dan menggunakan pengetahuan yang ada
[*]Melakukan proses berfikir dan penaakul (reasoning)
[*]Menggunakan konsep taakul untuk menyelasaikan masalah
[*]Memahami dan belajar berdasarkan pengalaman yang lepas
[*]Boleh mengawal situasi walaupun maklumat yang salah atau tidak lengkap dibekalkan [*]Boleh menyelesaikan masalah yang kompleks [list]
APLIKASI UTAMA KEPINTARAN BUATAN
Aplikasi utama teknologi ini boleh dibahagikan kepada tiga iaitu :
ROBOTIK
Teknologi AI yang digunakan dalam aplikasi ini hanya merujuk kepada robot manusia seperti melakukan aksi atau tindakan sama seperti manusia misalnya pergerakan secara fizikal seperti yang telah dipamerkan oleh robot ASIMO baru-baru ini. Dengan memasukkan AI, robot tersebut berupaya untuk melakukan pengecaman wajah dan lokasi, mambalas sapaan, menggunakan sepenuhnya kempat-empat tangan dan kaki. Robot yang digunakan dalam industri juag menggunakan teknologi AI di mana ia berkebolehan memilih dan menolak (reject) produk yang telah rosak atau tidak menepati piawaian dalam proses kawalan kualiti.
SAINS KOGNITIF
Aplikasi ini lebih menjurus kepada gabungan biologi, psikologi, matematik dan neurologi. Dalam aplikasi ini, teknologi AI digunakan untuk membangunkan satu sistem pemikiran yang sama seperti manusia yakni cara berfikir dan belajar. Contoh aplikasi yang telah digunakan pada masa kini dalam bidang ini ialah seperti sistem cerdas, sistem berasakan pengetahuan, agen pintar, rangkaian neural dan logik fuzzy. Rangkaian neural banyak digunakan dalam pembangunan WWW (world wide web) terutama dalam proses pencarian manakala agen pintar digunakan dalam sistem cerdas (smart systems). Logik fuzzy pula digunakan untuk memproses data-data yang tidak lenkap yang dikenali sebagai data fuzzy.
ANTARAMUKA SEMULAJADI
Antaramuka semulajadi pula murujuk kepada cara manusia mendengar, bercakap dan melihat. Bidang pengajian yang terlibat dalam aplikasi ini ialah seperti linguistik, psikologi, sains komputer dan teknologi multimedia. Sebagai contoh, penggunaan mesin translasi yang boleh menterjemahkan bahasa, pengecaman suara dan teks di mana suara boleh ditukar menjadi bentuk teks dan sebaliknya dan aplikasi yang paling popular iaitu realiti maya. Realiti maya banyak digunakan sebagai hiburan dan pembelajaran terutamanya untuk program simulasi. Ia berfungsi berdasarkan pergerakan atau lenggok badan manusia. [IMG]http://www.ittutor.net/phpBB2/album_pic.php?pic_id=20[/img]
penulis asal : k.nizam - PC Mei 2003
Tentang A.I
20.13
|
Label:
Artificial Intellegence
|
This entry was posted on 20.13
and is filed under
Artificial Intellegence
.
You can follow any responses to this entry through
the RSS 2.0 feed.
You can leave a response,
or trackback from your own site.
Langganan:
Posting Komentar (Atom)
Diberdayakan oleh Blogger.
-
Archive
-
▼
2007
(108)
-
▼
Oktober
(58)
- Artificial Intelligence 2
- Evolusi kepintaran buatan (A.I).
- Kepintaran Buatan...
- Intelegensia Buatan / Artificial Intelligence (AI)...
- Mesin spiritual - Merapatkan jurang manusia dan mesin
- Artificial Intelligence vs Artifial Neural Network ?
- Komputer yang berintelegensi
- Aplikasi Kepintaran Buatan (AI) Dalam Ekonomi Dan ...
- Tentang A.I
- Kecerdasan Buatan
- PENGENALAN ASAS KEPADA BIOTEKNOLOGI, TEKNOLOGI NAN...
- Artificial Intellegence
- Kompilasi Kernel
- Pengenalan bahasa C
- Menggunakan GNU Compiler Collection
- Interpreter dan Compiler
- Virus Tutorial : MEMBUAT COMPILER SEDERHANA DENGAN VB
- Teknik Kompilasi
- Compiler Construction
- C compiler
- Bag II Operator, Deklarasi Dan Tipe Data
- error: C compiler cannot create executables
- Setting Compiler Java di Windows
- FreePascal, free open-source compiler
- 3D Analyst Untuk Menentukan DAS
- PCA untuk Pengenalan Wajah
- Aplikasi Komputer Grafis Melalui Teknologi CGI di ...
- Open GL di dalam VGA
- Nasib Open GL
- Satelit Mata-mata untuk Lingkungan
- Tipu-Tipu Ala SIG
- GIS dan WebGIS
- Open Source GIS
- Apa GIS?
- Menyajikan Peta Lewat Internet
- Analisis Tingkat Kerawanan Bencana Alam Geologi Ba...
- E-Commerce
- Why Use GIS?
- What is GIS?
- Health Informatics - Implementasi sistem informasi...
- Aplikasi Web Service Dalam Sistem Informasi Rumah ...
- Transformasi eBusiness ke mBusiness
- E-Business
- LITBANG TEKNOLOGI INFORMASI PERTAMBANGAN
- GIS - Mapping Solution
- Sistem Informasi Geografis Manajemen Data Potensi ...
- Trend Sistem Informasi Industri Perbankan
- Kemajuan Teknologi LCD
- PS 3 Siap Berfungsi Menjadi TV Tuner
- Virus Berbahaya 25 Tahun Terakhir
- Dikembangkan, Telepon Gratis Via Ponsel
- Evolusi PMP Touch and Play
- Intel dan AMD Bersaing Kembangkan “Chip Quad Core”
- WiFi. What is it?
- Perkembangan Virus Berikutnya
- Harga Laptop 'Murah' OLPC Kian Melambung
- BEDANYA VIRUS, WORM, DAN TROJAN HORSE
- Sejarah Mozilla
-
▼
Oktober
(58)
-
▼
2007
(108)
Coding: Webverzeichnis | Bloggerized by GosuBlogger
0 komentar:
Posting Komentar